כלב כנעני – Canaan Dog

כלב מגזע כנעני

גזע הכלבים כלב כנעני (באנגלית: Canaan Dog) מוכר גם בשמות זאב כנעני או רועה כנעני הוא כלב מסוג כלבי השפיץ והוא גזע הכלבים היחידי שייחודי לארץ ישראל ונחשב לכלב הלאומי של ישראל.
סוברים כי גזע כלבים נוצר מלפני אלפי שנים ותמיכה לסברה זו מוצאים בציורי קיר בהם מופיעים ציורי כלבים הדומים לגזע הכנעני.
גזע הכלבים כנעני היה גזע כלבים פראי שבויית באופן חלקי ע"י הבדואים ושימש ככלב עבודה וכלב שמירה.
בשנת 1934 הגיעה לארץ פרופ' רודולפינה מנצל, מומחית לכלבים.
מטרתה של  פרופ' רודולפינה מנצל היה להקים יחידה של כלבי שירות לטובת ארגון ההגנה היהודי.
מבחינת גזעי הכלבים הקיימים, סברה רודולפינה כי גזע הכלבים המתאים ביותר למשימה הוא הכנעני.
בחירתה של רודולפינה מנצל  בכנעני נבעה מהעובדה שהכנעני הוא גזע כלבים קל לאילוף, נאמן ובעל תכונות של עבודה וכמו כן הכנעני הוא גזע הכלבים
המתאים ביותר למחייה באזור שלנו והוא בעל יכולת הסתגלות רבה לתנאי הסביבה והאקלים הקשים.

גובה ממוצע: 48-61 ס"מ.
משקל ממוצע: 16-25 ק"ג.
פרווה: פרווה עבה וקשה בצבעים: אדמדם, לבן, שחור, גווני צהוב שונים וקרם.
הכנעני הוא כלב בעל מבנה גוף שרירי.
כיום ניתן להבחין בין 2 טיפוסי כנעני:  'טיפוס הקולי', בעל המבנה הריבועי; ו'טיפוס הדינגו', שאינו כלול עוד בתקן הגזע, גופו מאורך יותר, צווארו קצר יותר, אוזניו נפולות או מקופלות למחצה, ראשו מסיבי וכבד יותר, וזרבוביתו קצרה יותר.

הכנעני הוא כלב שמירה ומשפחה נאמן הוא  בעל חושים מפותחים, ערני ומהיר תגובה, חשדן כלפי זרים ובעל יצר הגנה מפותח, מה שעושה אותו לכלב שמירה מעולה.
הכנעני אינו תוקפן כלפי כלבים זרים, אך במידת הצורך הוא יכול לתקוף כל כלב זר הפולש לשטחו כדי להרוג.
כלפי בני אדם הכנעני יהיה תוקפני רק אם ירגיש שיש לו סיבה טובה.
הכנעני הוא כלב מאוד אינטליגנטי המסוגל להבין פקודות שונות במהירות.
כלבי הגזע נחשבים ככלבים מאוד בריאים וללא בעיות בריאות מיוחדות.
שנים של סלקציה גנטית טבעית באזורים הקשים של ארץ ישראל גרמו לכך שגזע כלבים זה יהיה עמיד, חזק ובריא.
תוחלת החיים הממוצעת של הכנעני היא ארוכה יחסית לגזעי כלבים אחרים והיא נעה – בין 16 ל-18 שנה, פרטים מסוימים אף מגיעים לגיל 20 במצב מעולה.

רמת הפעילות של כלב הכנעני היא בינונית ולכן אפשר לגדל כנעני בדירה בתנאי שהוא זוכה לרמת פעילות מספקת.
ההתאמה של הכנעני לסביבתנו היא מושלמת, פרוותו העבה מעניקה לו הגנה טובה בתנאי קור וחום ולכן כלב הכנעני יכול לחיות גם מחוץ לבית.
כלב הכנעני הוא כלב מאוד נקי וללא "ריח כלבים" חזק.
יש לסרק את פרוותו אחת לשבוע ובתדירות קצת יותר גבוה בעונת הנשירה.

 

תקציר מאפייני הגזע

  • מאפיינים גופניים
  • בריאות כללית טובה מאוד
  • תוחלת חיים ארוכה
  • בעלי נטייה קלה לעליה במשקל
  • משירים פרווה במידה רבה
  • קל מאוד לטפח את פרוותם
  • מזילים מעט מאוד ריר
  • מתאימים באופן סביר למזג אוויר קר
  • מתאימים טוב מאוד למזג אוויר חם

 

 
  • צרכי גידול ומאפיינים
  • רגישים
  • יכולים להתאים די טוב לחיים בדירת מגורים
  • לא כל כך מתאימים לגידול עבור בעלי כלבים חסרי ניסיון
  • מסתדרים לא רע לבד בבית
  • מרעיפים חיבה על משפחתם במידה רבה
  • לא הכי ידידותיים לילדים
  • די ידידותיים לכלבים
  • לא הכי ידידותיים כלפי זרים
  • מסתדרים עם פעילות גופנית מתונה
  • מאפייני אופי אישיות
  • די אינטליגנטים
  • מאוד קלים לאילוף
  • פעילים במידה רבה
  • קצת אינטנסיביים
  • בעלי נטייה קלה לשוטטות
  • בעלי נטייה מתונה לציד
  • עם נטייה בינונית ללעיסה
  • קצת נובחים
  • אוהבים לשחק במשחקים

כלב כנעני בסרטון

מאפייני בריאות

מצב בריאות כללית: טובה מאוד.
יש גזעי יש גזעי כלבים שמאופיינים בבריאות כללית ירודה בגלל טקטיקות השבחה כושלות. זה אומר שכלבי גזע מסוים עלולים להיות בסיכון מוגבר למחלות שאופייניות לגזע.
כלבי הגזע הם בעלי נטייה קלה לעליה במשקל.
יש גזעי כלבים עם נטייה רבה יותר לעליה במשקל ויש פחות. כמו בבני אדם גם בכלבים עודף משקל עלול לגרום למחלות ובתפקוד תקין ולכן, חשוב להקנות לכלבים הרגלי אכילה מתאימים שישמרו עליהם מפני עליה במשקל.

כלבי גזע הכלב כנעני משירים פרווה במידה רבה.
יש כלבים עם נשירה לאורך כל השנה, אחרים משירים באופן עונתי, יש שגם וגם ויש כלבים שכמעט ולא משירים את פרוותם. אם אתה חובב ניקיון מושבע כדאי לך לאמץ כלב שלא משיר הרבה פרווה.
כמו כן, קל מאוד לשמור על הפרווה שלהם מטופחת.
יש כלבים שכל מה שצריך לעשות זה לסרק אותם והם כבר יראו מאוד מטופחים, אחרים יצטרכו יותר עבודה של סירוק, אמבטיה וגזיזת הפרווה.
כלבי הגזע מריירים (אלה שנוזל להם ריר) במידה מועטה.
יש כלבים שלא מפסיקים לרייר כמו לדוגמה בולדוג אנגלי שיכול פשוט להשאיר עליך כתמים רטובים וגדולים כשהוא רק בא לומר לך שלום.

תנאי מזג אוויר

כלבי הגזע מתאימים במידה מתונה למזג אוויר קר.
כלבים עם פרווה קצרה ובעלי כמות שומן מועטה יתאימו פחות לתנאי סביבה קרים. יש כלבים שממש רגישים לקור ולכן לא מתאימים למקומות קרים.
והם יכולים להתאים מאוד למזג אוויר חם.
כלבים עם פרווה דו שכבתית סמיכה ועבה יהיו יותר רגישים לחום. גם גזעי כלבים עם חוטם קצר כדוגמת פאג ובולדוג יסבלו בסביבה חמה משום שהם לא יכולים להתנשף כראוי בכדי לקרר את עצמם..

כלב כנעני הם כלבים רגישים

כלבי הגזע הם בעלי רמת רגישות גבוהה.
יש כלבים שלא יזיז להם אם בעליהם יגער בהם בכעס, אחרים יקחו ללב בצורה מאוד קשה אפילו אם רק יביטו בהם באופן חודר. כלבים בעלי רגישות נמוכה טמפרמנט של איזי גוינג, סובלניים ובעלי "עור של פיל" לא יתקשו להסתדר בבית מבולגן ורועש עם ילדים אקטיביים ובעל בית צעקני ולא עקבי. כלבים רגישים לא יצליחו להסתדר בסביבה כזו.
הם יכולים להתאים די טוב לחיים בדירת מגורים.
התאמה לחיים בדירת מגורים בבניין משותף היא לא רק פונקציה של ממדי הכלב אלא, הטמפרמנט שלו. כלב אנרגטי ופעלתן שאוהב לרוץ, לקפוץ, לחפור, לשחק ולנבוח בקולי קולות, לא יתאים כל כך לחיים בדירת מגורים ואילו כלב שקט ורגוע עם רמת אנרגיה נמוכה יתאים יותר לחיים בדירת מגורים.
וכמו כן, לא כל כך מתאימים לגידול עבור בעלי כלבים חסרי ניסיון.
יש כלבים שיותר קל לגדל מכלבים אחרים ויש שהם יותר קשים. כלבים רגישים, עצמאיים ואסרטיביים הם קשים יותר לגידול עבור בעלי כלבים מתחילים ודורשים יד מנוסה בוטחת ומנוסה יותר.
מסתגלים במידה בינונית כאשר משאירים אותם לבד בבית. יש כלבים שיוצרים קשר מאוד חזק עם בעליהם וקשה להם להסתגל לחיות לבד בבית במשך שעות ארוכות. בזמנים כאלה הם עלולים לחוות פאניקה וחרדה ולגלות התנהגות הרסנית של נביחות, יללות, ללעוס רהיטים ולהפוך את הבית. כלבים כאלה לא יתאימו לבעלים שצריכים להימצא שעות ארוכות מחוץ לביתם.

מידת הידידותיות של כלבי הגזע

כלב כנעני הם כלבים שמרעיפים חיבה על משפחתם במידה רבה.
יש גזעי כלבים בעלי אופי עצמאי ויוצרים רושם של ריחוק גם אם הם גדלו עם אותו הבעלים מגיל צעיר. גזעי כלבים אחרים יצרו קשר ייחודי עם אדם אחד ואחרים ירעיפו חיבה רבה על כל בני המשפחה. גם לאופן הגידול יש השפעה, כלבים שגדלו בתוך הבית ולא בחצר יצרו קשר חזק יותר עם משפחתם.
הם לא הכי ידידותיים לילדים.
כלבים ידידותיים לילדים הם כלבים שמסוגלים לסבול באורך רוח את הליטופים האגרסיביים והחיבוקים החזקים שילדים נוהגים לתת לכלבים. אלו כלבים שאדישים לצעקות, לריצות ולבלגאן שמאפיינים סביבה של ילדים.
הם די ידידותיים לכלבים.
ידידותיות לאנשים ולכלבים אחרים יכולים להיות שני דברים שונים. יש כלבים שירעיפו חיבה על אנשים, אפילו זרים ולעומת זאת יהיו תוקפניים כלפי כלבים אחרים. יש כלבים שישחקו ופתאום יתקפו, אחרים יעדיפו לברוח. לא רק לסוג הגזע יש השפעה על מידת הידידותיות, אלא, גם לאופן הגידול. כלבים שנשארו עם אימם ויתר השגר שלהם עד גיל 6-8 שבועות וכלבים שבילו זמן רב בהיותם גורים עם כלבים אחרים יהיו בעלי כישורים חברתיים טובים יותר עם כלבים אחרים.
והם לא הכי ידידותיים כלפי זרים.
כלבים ידידותיים לזרים יקדמו אנשים זרים בכשכושי זנב, אחרים יהיו ביישנים, חלק יהיו חשדניים ויש שאפילו יגלו אגרסיביות כלפי אנשים זרים. ההבדלים הם לא רק בין הגזעים אלא, גם באופן הגידול. כלבים שעברו סוציאליזציה טובה ונחשפו לסוגים שונים של אנשים בגיל צעיר יגיבו בצורה טובה יותר כלפי זרים בגיל יותר מבוגר.

אינטליגנציה ואילוף

כלבי גזע כלב כנעני נחשבים ככלבים די אינטליגנטים.
בדרך כלל כלבים שהושבחו למטרות עבודה כמו כלבי רעייה יהיו כלבים יותר אינטליגנטים יותר ולכן בעליהם צריך לספק להם יותר גירויים במשימות מחשבה שונות. אם הם לא יקבלו את האימון הזה הם יפעלו באופן עצמאי בדרכים שעלולות להראות הרסניות כמו: חפירות של בורות בחצר ולעיסת רהיטים.
וכמו כן, הם מאוד קלים לאילוף.
כלבים קלים לאילוף הם בעלי יכולת טובה יותר לקשר בין הוראות מילוליות לביצוע פעולה כלשהיא. כלבים יותר קשים יצטרכו יותר זמן ויותר חזרות.

אנרגיה ופעילות

כלבי הכלב כנעני הם כלבים פעילים במידה רבה. גזעי כלבים שונים האחד מהשני ברמות האנרגיה והפעילות. יש כלבים שכל הזמן מוכנים לאקשן ואחרים יכולים פשוט לרבוץ כל היום. כלבים פעילים צריכים להוציא את המרץ שלהם בדרכים בונות אחרת, האופי הפעיל שלהם עלול לבוא לידי ביטוי בדרכים הרסניות.
הם גם קצת אינטנסיביים. כלב אינטנסיבי הוא כלב מהסוג שמושך את בעליו בעוצמה אם לא אולף כיאות, עובר דרך מכשולים במקום לעקוף אותם ואפילו שותה ואוכל באופן אינטנסיבי. כלבים מאוד אינטנסיביים לא מתאימים למשפחות עם ילדים קטנים או לאנשים מבוגרים.
וכמו כן, הם מסתדרים עם פעילות גופנית מתונה. כלבים מסוימים יסתדרו עם פעילות גופנית מועטה כמו הליכה איטית בשכונה, אחרים צריכים הליכה נמרץ וגזעי כלבים כמו כלבי רעייה יצטרכו פעילות גופנית נמרצת. חשוב לספק לכלב את צרכי הפעילות הגופנית שמתאימים לו בכדי, שלא יבטא את צרכיו בדרכים הרסניות.

יצרים ונטיות

כלב כנעני אוהב להשאר בבית

כלבים מגזע כלב כנעני הם בעלי נטייה קלה לשוטטות. יש גזעי כלבים עם נטייה רבה יותר לשוטטות. כלבים אלו יגיעו למקומות מרוחקים מביתם גם ללא בעליהם.

אוהבים קצת לצוד

הכלב כנעני הם בעלי נטייה מתונה לציד. ישנם גזעי כלבים שבמקור יועדו לציד כדוגמת טריירים ולכן יש להם אינסטינקט מולד לרדוף ולפעמים להרוג חיות אחרות. כלבים כאלה ירדפו אחרי חתולים, ציפורים, אופניים ואפילו מכוניות. בעליהם צריכים לדאוג שהם לא יהיו במצב שיאפשר להם לרדוף באופן שיפגע בהם או באחרים.

הם קצת אוהבים לנגוס

כלבי הגזע הם עם נטייה בינונית ללעיסה. יש גזעי כלבים שנוטים יותר להשתמש בפה שלהם ללעוס ולנשוך קלות (מבלי לחדור את העור) ביחסים שלהם עם אנשים. צריך ללמד אותם שהם יכולים ללעוס סמרטוטים וצעצועים אך, לא אנשים.

כלבי הגזע קצת נובחים

כלבי כלב כנעני הם בעלי נטייה בינונית לנביחות או יללות. יש גזעי כלבים שיותר מרעישים ויש שפחות. חשוב לבחור כלב שמתאים לצרכים שלך. אם אתה מתגורר בבניין משותף כדאי לקחת כלב יותר שקט שלא יסבך אותך עם השכנים.

כלב כנעני אוהב לשחק במשחקים

כלבי כלב כנעני אוהבים לשחק במשחקים. יש סוגי כלבים שיותר אוהבים לשחק במשחקים כמו לרוץ ולהביא או במשיכת סמרטוטים ואחרים פחות. חשוב שסוג הכלב וצרכיו יתאימו לאלו של בעליו.

 

שירותי לכידה, קבורה והצלה לכלבים – חני ענפי
מקור התמונה: cc by Matilda Holger

קרדיט תמונה: By Matilda – http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Chancoszion.jpg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=849535